×

طرح مصوب حرم مطهر احمد ابن موسی (ع)

طرح توسعه و احیای حرم مطهر حضرت احمد ابن موسی (ع)

طرح توسعه و احیای مجموعه شاهچراغ با هدف شاخص کردن این مجموعه در ساختار و سازمان کالبدی ـ فضایی مرکز تاریخی شهر شیراز و جبران نارسایی­ها و کمبودها و تأمین نیازها و خواسته­های زائران آستان مقدس احمدی و محمدی (ع)و همچنین ساکنان و شاغلان بافت پیرامونی آن تهیه شده­است. مطالعات در سه حوزه فراگیر (مرکز تاریخی شیراز به وسعت 350 هکتار)، محدوده مطالعاتی (به گستردگی 95 هکتار)و گستره مداخله (با مساحت تقریبی 2/61 هکتار)صورت گرفته­است.

محدوده طرح از شمال به خیابان لطفعلی­خان، از غرب به خیابان دستغیب، مسجد نو و میدان آستانه، و از شرق به گذر درب شیخ محدود می­شود در جنوب هم، گستره در حال ساخت­وساز بین­الحرمین قرار دارد. به این ترتیب، لبه­های شمالی و شرقی از خوانایی لازم برخوردار است. لیکن لبه غربی به تشدید و تقویت نیاز دارد و لبه جنوبی هم می­بایست تکلیف ارتباط خود با بافت مسکونی همجوار را روشن سازد. مجموعه شاهچراغ، میدان آستانه و مسجدنو (در غرب)، و امامزاده علاءالدین حسین (در شرق)، دو انتهای شاخص محدوده را تشکیل می­دهند و دیگر عناصر ارزشمند هم در میانه بافت پراکنده­اند.

طرح تفصیلی اجرایی مجموعه شاهچراغ و بافت پیرامونی، در محدوده­ای به وسعت تقریبی 60 هکتار با هدف شاخص کردن این مجموعه در ساختار و سازمان کالبدی ـ فضایی مرکز تاریخی شهر شیراز و جبران نارسایی­ها و کمبودها و تأمین نیازها و خواسته­های زائران دو آستان مقدس احمدی و محمدی و علاءالدین حسین (ع)و ساکنان و شاغلان بافت پیرامونی آن­ها تهیه شده­است تا نیازهای توسعه حرمین برای زیارت و عبادت و برپایی مناسبت­ها و اعیاد و سوگواری را برآورده کرده و توسعه و احیای بافت پیرامونی را سازمان دهد.

لازم به یادآوری است که طرح توسعه و احیای مجموعه شاهچراغ و بافت پیرامونی، برای بار اول، براساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سال 1388 تهیه شد و در جلسات 14و 7/ 4/1389 این شورا مورد تصویب قرار گرفت. لیکن، تحولات سال­های بعد و اقدامات نهادها و سازمان­های مختلف در مغایرت با طرح تصویب و نیز با طرح تفصیلی بافت تاریخی شیراز (مصوب 22/4/1394 شورای عالی شهرسازی و معماری ایران)، از یک سو، و ابطال مصوب طرح پیشین توسط خود شورای عالی، از سوی دیگر، به ابلاغ دومین قرارداد با عنوان “تهیه طرح تفصیلی اجرایی مجموعه شاهچراغ و بافت پیرامونی” به این مهندسان مشاور در 26/12/1394 منجر شد .